• Radno vrijeme

    Od 1. do 30. lipnja i od 1. do 30. rujna:
    Ponedjeljak – subota: od 9 do 12 sati, od 18 do 22 sata
    Nedjeljom, blagdanima i državnim praznicima ne radimo.

    Od 1. srpnja do 31. kolovoza
    Ponedjeljak – nedjelja: od 10 do 22 sata

    Od 1. listopada do 31. svibnja:
    Ponedjeljak – petak: od 9 do 15 sati

    Subota: od 9 do 12 sati
    Blagdanima i državnim praznicima ne radimo.

    Muzej po dogovoru ili prema najavi otvara izložbeni prostor i izvan gore navedenog radnog vremena.

    Grupne posjete izvan radnog vremena potrebno je prethodno najaviti najmanje 5 dana ranije.

    Cijene ulaznica

    Odrasli: 25 kn
    Djeca do 8 godina: besplatno
    Učenici, studenti, umirovljenici: 15 kn
    Popust od 20% na grupe (min. 20 osoba)

    Ulaznice su besplatne za turističke vodiče i pratitelje organiziranih grupa, članove ICOM-a i muzejskih društava

    Audio vodič
    Engleski, njemački i talijanski
    Cijena jednokratnog korištenja vodiča – besplatno

    Stručno vodstvo

    Cijena (po grupi): 100 kn (uz najavu)

    Predškolska djeca i učenici: besplatno

Home / Brodovi

Brodovi

GAJETA

Betinska gajeta je drveni brod dužine između 5 i 8 metara, širine 2 do 2,60 metara, bez palube po cijeloj dužini. Robusnije je forme i konstrukcije od komiške falkuše ili korčulanske gajete. Betinski brodograditelji uspjeli su inovacijama na gajeti kao izvorno ribarskom brodu doći do proporcija i forme broda koji je bio savršeno prilagođen životnim potrebama i ruralnom gospodarstvu stanovnika otoka Murtera koje je ovisilo prvenstveno o njihovim prekomorskim posjedima, na Kornatima, otocima u Murterskom moru (Pučini) i Modravama, plodnoj kopnenoj prevlaci između mora i Vranskog jezera.

Budući da su žitelji otoka Murtera bili više težaci i stočari nego ribari, betinski brodograditelji preinačili su ribarsku gajetu u plovilo sposobno zadovoljiti njihove višestruke potrebe. Primarna funkcija je bio transport različitih vrsta tereta (hrana, poljoprivredni proizvodi, životinje, građevinski materijal). Gajeta je po dimenzijama obiteljski brod, a svi članovi posade morali su znati njome upravljati. Žene su nerijetko same odlazile brodovima po poslu. Gajeta je služila i za ribarenje. Brod po mjeri žitelja otoka Murtera morao je, prije svega biti, sposobno, sigurno, i izdržljivo prijevozno sredstvo.

Postoje dva tipa betinske gajete, a prekretnica koja je dovela do nastanka drugog tipa je ugrađivanje brodskih motora u gajete, proces koji je započeo 40-tih i 50-ih godina 20. stoljeća.

Prvi, izvorni tip gajete, ravne kolumbe i dritog rebra, koji je od svojih početaka u 18. stoljeću do sredine 20. stoljeća ostao nepromijenjen, robustan je brod, vrlo stabilan. Prova mu je prilično visoka, a krma tek nekoliko centimetara niža. Moderna vremena donijela su nove zahtjeve i prilagodbe, pa su nove gajete postale uže, počeli su iščezavati jarboli i pojavljivati se kabine i natkabine. Ravna kobilica dobila je blagi nagib, a dugi timun (upravljač) zamijenjen je kraćim. Krmena statva prilagođena je ugradnji osovinskog voda. Ipak, betinska gajeta zadržala je karakteristične linije.

Betinska brodogradnja razlikuje se od drugih brodogradnji tipološki istih ili sličnih brodova, te posjeduje svoje prepoznatljive specifičnosti. Neke od tipičnih, prepoznatljivih karakteristika betinskih gajeta su  hvatišta vesala (sohe) karakterističnog U-oblika, skala na provi (element  koji olakšava ulazak ljudi na brod, posebice na nepristupačnim, stjenovitim dijelovima obale) i kantun na mankulu (najteži dio broda za izradu, zbog krivljenja opasa u krmenom kvartiru).

 

LEUT

Leut je veći brod izuzetnih maritimnih svojstava. Duljina leuta kreće se od 7 do 12 m, širina je otprilike 1/3 duljine. Prema duljini leuti se mogu podijeliti u male (do 8,5 m) i velike (do 12 m). Trup leuta je oštrog oblika, ima pravilno izvučene linije na pramcu i krmi. Glavnim karakteristikama podsjeća na gajetu, ali je od nje veći, čvršće građen i oštrih podvodnih linija. Na pramcu u visini palube ima ugrađeno kratko rilo, tzv. špirun koji služi za silazak na obalu. Leut je, za razliku od gajete, zatvoreni tip broda. Karakteristika mu je špirun (kljun) na pramcu broda, koji je dulji u kraćih, a kraći u brodova veće duljine. Služi za lakše iskrcavanje i ukrcavanje posade i tereta, posebice na mjestima s plitkom obalom.

Leut može voziti 5, 7 ili 9 veslača, ovisno o proporcijama broda. Kao pogonsko sredstvo koristi se i latinsko jedro. Leuti dobro podnose vjetar i valove. Imaju opću upotrebu. U murterskom akvatoriju služe za prijevoz različitog tereta i ribarenje.